Parní Olympia 2022
Již po deváté a tentokráte po pořádné tříleté pauze jsme opět měli čest pořádat mezinárodní sraz PARNÍ OLYMPIA 2022. Jako každý rok bylo k vidění mnoho velmi zdařilých modelů nejen rozchodů 127 a 184 mm na kolejích v parku ale i modely 45 mm a mnoho strojů na přilehlém parkovišti. Pojďme se společně především přes objektivy fotoaparátů podívat na celou akci zblízka.
Parní lokomotivy
Arndt Matthias
Dráždany
Německo
1000 mm
60 kg
1:4
B n2t
Balský Zdeněk
Hradec Králové
Česká republika
2400 mm
200 kg
1:8
2´B m2s
Beimrohr Robert
Neuhofen
Rakousko
1250 mm
215 kg
1:8
D n2vt
Bidlingmaier Marc
Plochingen
Německo
2700 mm
250 kg
1:8
4-4-2
Bornath Walter
Frankfurt am Main
Německo
1200 mm
260 kg
1:3
C
Clos Marlon
Ahnatal
Německo
1200 mm
150 kg
1:5,9
C
De Rosa Pino
Udine
Itálie
1200 mm
90 kg
1:7
C1´
Klein Wolfgang
Sindelfingen
Německo
3000 mm
380 kg
1:3
Bn2
Vidner Petr
Skalsko
Česká republika
2400 mm
200 kg
1:8
2´B m2t
Kruse Felix
Bielefeld
Německo
740 mm
39 kg
1:11
Ct
Mácha Aleš
Hodkovice n. M.
Česká republika
1000 mm
105 kg
1:8
Bt
Piranesse Marco
Mogliano Veneto
Itálie
1200 mm
90 kg
1:7
Bt
Rutczyk Bartłomiej
Gostyn
Polsko
400 mm
15 kg
1:11
0-2-0
Steinbrenner Anreas
Melchingen
Německo
1900 mm
200 kg
1:8
B
Ulshöfer Jan
Nürtingen
Německo
1000 mm
60 kg
1:11
1´C1´
Motorové a bateriové lokomotivy a vozy
Arndt Matthias
Dráždany
Německo
1700 mm
50 kg
1:4
B
Bergelt Stephan
Langweid am Lech
Německo
1900 mm
400 kg
1:8
Bo´Bo´
Bornath Devon
Frankfurt am Main
Německo
1200 mm
60 kg
1:11
Bo´Bo´
Hamáček Jiří
Hradec Králové
Česká republika
600 mm
80 kg
1:11
C
Michael Hauf
Troubelice
Česká republika
900 mm
65 kg
1:8
B
Hodr Tomáš
Heřmanův Městec
Česká republika
1450 mm
375 kg
1:3
D
Kunath Steffen
Radeberg
Německo
700 mm
50 kg
1:8
B
Mareš Antonín
Plzeň
Česká republika
1000 mm
60 kg
1:8
B
Nepp Johannes
Gerasdorf
Rakousko
1450 mm
375 kg
1:3
D
Rudolph Wolfgang
Hannover
Německo
1170 mm
88 kg
1:11
B´B´
Seifert Walter
Hof
Německo
700 mm
60 kg
1:3
B
Šurda Jiří
Borovnice
Česká republika
1550 mm
340 kg
1:7,8
Bo´Bo´
Winkler Thomas
Vídeň
Rakousko
1000 mm
80 kg
1:5,5
Bo
Tramvaje
Bijelić Dražen
Světa Nedelja
Chorvatsko
1800 mm
80 kg
1:8
BoBo
Bijelić Dražen
Světa Nedelja
Chorvatsko
930 mm
50 kg
1:6
B
Palán Jan
Brno
Česká republika
1518 + 1320 mm
80 + 90 kg
1:8
Bo
Pátek 3.6.2022: Přípravný den
Sobota 4. června:
Po třech letech, kdy se akce nekonala, bylo u mnohých hostů vidět doslova abstinenční příznaky, což se projevovalo zejména tím, že již po osmé ranní bylo u rotundy velmi rušno a každý se snažil co nejrychleji mít zatopeno či nastartováno a vyrazit na trať. Nejen časový odstup, ale i fakt, že během pandemie mnozí z nás měli přeci jen o trochu více toho volného času, přispěly k značnému rozvoji vozového parku nejednoho z našich hostů, a tak bylo opravdu na co koukat.
O co více bylo vidět novinek na kolejích, o to chudší byl program na přilehlém parkovišti. Žel bohu pánové, kteří nás každoročně navštěvovali se svými parními stroji, traktory, hasičskými stříkačkami a podobně, již mnohdy zestárli natolik, že akci už nemohou absolvovat, někteří na nás již koukají z parních obláčků a nebo se účastnili jiné akce. Snad alespoň částečnou náhradou bylo sestavení mobilního 5” kolejiště, které bylo v minulosti využíváno mimo jiné na veletrzích, a tentokrát posloužilo coby dráha pro jízdu ručních pákových drezín, což se ukázalo jako dobrý nápad, jelikož o tuto atrakci byl značný zájem. Kromě autobusů ze sbírek TMB se pro letošní rok i roky následující podařilo domluvit spolupráci i s DPMB, který v sobotu přivezl na prohlídku městské RTOčko a jako protiklad jeden z nejmodernějších vozů SOR NS 12 (a v neděli pak 15metrový částečně nízkopodlažní autobus Iveco Crossway).
Provoz na trati byl až do půl sedmé opravdu pestrý. Na tomto místě se patří zmínit o tom, že pro letošní rok jsme měli opravdu již téměř dokonale ukázněné hosty, a je vidět, že neustálá osvěta o tom, kde se smí a nesmí vozidla odstavovat, přináší své plody. I osvěta o tvaru železničního dvojkolí v modelových měřítcích, kterou pravidelně provádí Roman Šiler s Jirkou Kazatelem, se ukazuje jako dobrá cesta, a vypadávání na výhybkách se stává téměř vzácnou situací.
Efektivní organizaci večeře napomohlo to, že se před sedmou hodinou přihnal správný Medardovský zahradnický deštík, a tak všichni velmi rádi a spořádaně zasedli ke stolům v dílně.
Některé tradice je nutno úzkostlivě dodržovat a pečovat o ně. Není tomu jinak ani v případě “dámské jízdy”, která se koná každoročně s nejnovější lokomotivou nebo vozy a proveze dámy po celém okruhu jako poděkování za celovíkendovou dřinu. Pro letošní rok jí kralovala parní lokomotiva ev.č. 26, jíž vedl strojvedoucí Kuba.
Třetí generace pokračovatelů parkové dráhy. Jak je vidět, na ústrojovou kázeň je dbáno od nejútlejšího věku.
Po zbytek večera byl program více méně jasný a volný. Každý si jej užil po svém a nejlépe jak uměl. Někteří nad sklenkou něčeho dobrého diskutovali, jiní se věnovali ještě večernímu a nočnímu ježdění. Několik z našich mladších kluků oprášilo pár zdvořilostních frází a vyzkoušeli si řídit letošní novinku chorvatských modelářů – nádherně zpracovaný model tramvaje T4YU. Na jejich výrazu bylo vidět, že si jízdu opravdu užili, přeci jen to byla pedálovka, což je zase jiný styl řízení oproti našim AEG či TU.
Němečtí kolegové s lokomotivou 99.651 nás požádali o zapůjčení části flotily našich vagónů k otestování tažné síly jejich stroje. Nechali si zapřáhnout opravdu pořádnou nálož vozů, a sice osm lavicových “škaredých vozů” obsazených mnohými hosty a ještě k tomu dva vozy se štěrkem. Nebylo divu, že v závěru stoupání u kůlového bludiště uvázli, a na postrk musel být nasazen domovský Mecklenburg, aby se zátěží do kopce vypomohl. Druhá jízda se pak konala v čele ve dvojici, za účasti překladatelů sedících v tendru. V pořadí na třetí jízdu jsme pak byli vyzváni, abychom tedy stejnou zátěž zkusili odvést jen se sólo šestadvacítkou, proto na závěr sobotní reportáže, prosím, dovolte jeden odstavec o tom, co se honilo hlavou strojvedoucímu Kubovi, při této jízdě:
Když mi skutečnost, že Günter Hauke žádá odvetu, německy hovořící osazenstvo oznámilo, musím přiznat, že jsem se zlehka opotil, leč profese strojvedoucího i na skutečné dráze mě naučila se nevzdávat a tak jsem začal pořádně ládovat pod kotel. Než se uhlí dostatečně rozžhavilo do ruda i já se pořádně naládoval ještě jedním řízkem, což z německé strany bylo samozřejmě posměšně komentováno, s tím, ať si zbytečně nepřidávám hmotnost, kterou budu muset na kopec vytáhnout. No nic, tlak vystoupal a vyrážíme tedy s téměř plnou soupravou vstříc potemnělé trati. Někde za přejezdem u hlavního nádraží uzavírám odvodňovací ventily pístů, kontroluji dostatečný tlak a přestavuji plnění válců na maximální rozkmit. Někde u podjezdu bruslařské dráhy pak i regulátor otevírám naplno a řítím se vstříc kopci. Na ztemnělé obloze jsou jasně zřetelné jiskry vylétající několik metrů z komína – úchvatný to pohled. Někde nad přejezdem u Kůlového bludiště se dostává celá souprava do stoupání a já si v ten okamžik vzpomínám na svá mladistvá léta v kurzu strojvedoucího, kdy nás učili o adhezi železničního dvojkolí ke kolejnicím. Začíná jít opravdu do tuhého, tu a tam čtyři spřažená dvojkolí lokomotivy prokluzují a s regulátorem páry je třeba manipulovat opravdu s velkým citem, tak aby bylo do válců dodáváno co nejvíce páry a přitom dvojkolí držela pevně na kolejích. Závěrečný pravotočivý oblouk je pak doslova peklo, jeho poloměr je ještě ostřejší než ty předchozí, čímž odpor z oblouku se stává opravdu citelným a na tak dlouhé soupravě se projevuje o to více. Poslední metry před vjezdem do Nácestného nádraží by se daly charakterizovat prudce klesající rychlostí a jevem, kdy dvě poloviny sedacího ústrojí strojvůdce klapou o sebe v rytmu parního stroje. Pocit, kdy se lokomotiva dostala až na hranici stoupání k rozjezdové výhybce je zkrátka nepopsatelný, jediné, co si pamatuji, že jsem na celý park zakřičel: “Hoši, je to naše, vyhráli jsme!” A pak jen následoval velký potlesk z dosud stoupajících vagónů. Zbytek cesty je pak už v porovnání s tímto stoupáním opravdová legrace. Co však potěší asi nejvíce je konstatování předsedy klubu Romana, který mi posléze pověděl větu okouzlující: “Je vidět, že už se s tou mašinou začínáš sžívat.” Pro někoho věta zanedbatelná, ale pro mě věc nevídaná a jen máločím překonatelná.
Neděle 5. června
Nedělní ráno bylo u rotundy o poznání klidnější a dalo by se říci, že i línější. Přeci jen jsme poněkud ponocovali, mnozí si dali slzu nějakého toho výrobku s příměsí alkoholu, a i sluníčko předešlý den dalo zabrat. Ale nic naplat, jsme přeci profesionálové a je třeba aby publikum nic nepoznalo a bylo spokojeno.
V deset hodin dopoledne se opět otevřely brány areálu a začaly proudit davy chtivých návštěvníků.
Pro letošní rok se podařilo jedno TUčko ušetřit a bylo využito na kurzu 1/60, což byla souprava s cisternou zastávající funkci požárního vlaku, která byla odstavena na jedné z kolejí ve Smyčce v Aleji. Oproti minulým letům, kdy stával hasicí vlak za rotundou, se toto místo osvědčilo více, a je z něj rychlejší dojezd do každého koutu parku. Střídání strojvedoucích pak probíhalo zpravidla na Hlavním nádraží a tak končící strojvedoucí projel preventivně trať, dovezl soupravu do perónu, zde proběhlo vystřídání a nový strojvedoucí opět vyrazil na danou pozici. Mimo to se pohotovostní velká lokomotiva na trati hodila i v případě krátkodobé poruchy lokotraktoru ev.č. 12, kdy bleskově zaskočila, a trať byla během několika minut volná.
Po dobrém obědě následovalo ještě mnoho jízd, avšak čím více se sluníčko sklánělo k západu, tím více provoz na trati řídnul. Není divu, mnoho z účastníků před sebou mělo ještě náročnou cestu a tak postupně čistili a nakládali své stroje do aut a probíhaly poslední konverzace.
Pak už ovšem nezbývalo nic jiného, než se rozloučit, vzájemně si potřást pravicemi, poděkovat si a slíbit si, že příští rok u 10. Parní Olympie naviděnou.
V posledním odstavci této reportáže pak musíme poděkovat všem, kteří se na přípravách a hladkém chodu celé akce podíleli, a že to mnohdy nejsou jen členové klubu, ale také jejich přítelkyně, kamarádi, a další spřátelení jedinci, kteří např. zajištovali dozor na trati nebo provoz občerstvení. Tak tedy ještě jednou děkujeme a za rok opět na shledanou, bye, auf wiedersehen, adios a nebo prostě hezky po moravsku zdarec!